Viktigste strategiske samarbeidspartner

Torsdag var det duket for Den Store Annonsørdagen (DSAD), som arrangeres av ANFO (Annonsørforeningen). Da «Den Store Annonsørrapporten» ble fremlagt, viste den igjen at mediebyråene er annonsørenes viktigste samarbeidspartner innen kommunikasjon og markedsføring.

Det er gledelig at den «Den store annonsørrapporten» (DSAR) fra ANFO bekrefter at annonsørene ser på mediebyråene som deres viktigste, strategiske samarbeidspartner, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforening.

Dette er heller ikke overraskende i en tid hvor vi har en makroøkonomisk situasjon som er mer utfordrende og usikker. Da er det mange beslutninger som skal tas, og å navigere i dette landskapet krever kompetanse og erfaring. Mediebyråene besitter tung innsikt- og strategikompetanse som kundene verdsetter i slike situasjoner, sier hun.

ORGANISERING OG KOMPETANSE HOS ANNONSØRENE
DSAR viser at det fortsatt er økt satsning på direkte kundedialog og innholdsmarkedsføring internt hos annonsørene. Rapporten viser at utfordringene er mange, deriblant å måle effekt, integrasjon og utvikle kundeopplevelser på digitale plattformer. DSAR viser også at annonsørene ønsker å heve sin kompetanse innenfor AI (6 av10), effektdokumentasjon (4 av 10) og markedsteknologi (1 av 3).

Rapporten avdekket at 7 av 10 mener at det er viktig at deres kommunikasjonspartner leverer et komplett spekter av tjenester innenfor marketing. 4 av 10 tror at deres virksomhet løser de fleste markedsføringsoppgaver inhouse om 3 år. 8 av 10 mener de bør bli modigere og våge å ta større risiko når de vurderer strategier og kreative løsninger. Rapporten viser at den viktigste KPIen for annonsørene er salg og omsetning (27%).

Fagdirektør i ANFO Håvard Kvernaas Bakken presenterte resultatene.