Mediebarometeret: Økt bransjeinnsikt og bredere rapportering

Mediebyråforeningen har lansert en utvidet og videreutviklet versjon av Mediebarometeret. Den nye versjonen gir for første gang innsikt i medieomsetning fordelt på hele 22 bransjer – i tillegg til den samlede oversikten som har vært publisert månedlig frem til nå.

Lanseringen ble godt mottatt i bransjen, og flere mediebyråer enn tidligere rapporterer nå inn tall. Totalt 17 byråer bidrar til statistikken.

– Dette er et prosjekt vi har jobbet med lenge. At hele bransjen stiller seg bak og leverer tall, gjør at vi nå kan tilby verdifull innsikt for både mediebyråer, medier og annonsører, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.

Mediebarometeret 2.0 gir månedlige tall for mediekjøp, både på mediekategorinivå og nå også bransjenivå. Tallene baseres på over 1500 kunder hos byråene. Det er også mulig å kjøpe tilgang til andelsdata for definerte bransjer.

– Mange har etterspurt mer bransjespesifikk innsikt i hvordan markedsføringsmidler brukes. Dette er et produkt vi vet det er behov for, sier styreleder Stian Jansen.

Neste oppdatering fra Mediebarometeret kommer som vanlig rundt den 20. i måneden. Med forbedrede datasett og økt bransjerelevans, forventes det økt interesse fremover.

– Vi ser allerede stor interesse for Mediebarometeret. Nå som vi kan levere mer detaljert innsikt, tror vi verktøyet vil bli enda viktigere for beslutningstagere i medie- og kommunikasjonsbransjen, sier Gåre.

For mer informasjon, kontakt daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen på mobil 970 03543 og/eller mail camilla@mediebyraaforeningen.no