Anbudsveileder klar

Mediebyråforeningen er nå klar med sin anbudsveileder. Mediebyråforeningen har gjennom 2024 jobbet grundig med å utvikle en anbudsveileder for å gjennomføre best mulige anbudsprosesser for innkjøp av mediebyråtjenester.

– Styret i Mediebyråforeningen er veldig tilfreds med det grundige arbeidet faggruppen har gjort. Anbudsveilederen reflekterer en profesjonalisering og effektivisering av anbudsprosesser og innkjøp av mediebyråtjenester. Dette tror og håper vi at annonsørene vil få god nytte av, sier Stian Jansen, styreleder i Mediebyråforeningen.

Fra mediebyråene har følgende jobbet med anbudsveilederen: Frode Sylliåsen (OMD), Hågen Pettersen (atyp), Tord Sollie (EssenceMediacom), Sverre Vinje (Carat), Adrien Bjornskau (dentsu X) og Erlend Ytreeide (iprospect). Samt daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.

– En vellykket prosess er mer enn en prosess hvor man ender opp med det byrået man tenker er perfekt samarbeidspartner. Annonsørenes og de deltakende mediebyråenes vei frem til valget er et avgjørende suksesskriterium, sier Hågen Pettersen i atyp. Pettersen var en av mediebyrårepresentantene i faggruppen.

Mediebyråforeningens medlemsbedrifter anbefaler i korte trekk en to-trinns prosess. I mediebyråenes veilederdokument går man inn på følgende faser i prosessen: Forberedelser, forespørsel om deltakelse i pre-kvalifisering, byråinvitasjon til finalerunde og beslutning. I tillegg beskrives hvordan en eventuell kansellering av anskaffelsesprosessen skal foregå, med mer. Det er også utviklet et evalueringsskjema med en vektingskala som gjør det lettere for kundene å gjøre sin utvelgelse av byråpartner.

– Det er gjort et grundig arbeid fra Mediebyråforeningens deltakere i prosessen. Problemstillingen er blitt tatt på høyeste alvor. Målet er å styrke prosessene hva kvalitet og effektivitet angår for både annonsør og mediebyrå, sier Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.

– Anbudsveilederen fra Mediebyråforeningen har til hensikt å være et godt grunnlag for å gjennomføre effektive prosesser som optimaliserer tidsbruk både for mediebyrå og annonsør. Her gjøres både avgrensninger og klare prioriteringer – med målsetting om å realisere et best mulig beslutningsgrunnlag, sier Camilla Gåre.

Les hele anbudsveilederen her.