Mediebyråforeningen lanserer kortversjon av anbudsveilederen
I september måned lanserte Mediebyråforeningen anbudsveilederen for valg av mediebyrå. Nå lanseres en kortere versjon etter forespørsler fra markedet. Den nye veilederen er kuttet fra 3 209 ord til 970.
– Det ligger mye godt arbeid i det å skape denne veilederen. Konstruktive tilbakemeldinger gjorde sitt til at vi laget en kortere versjon. Altså en enkel, praktisk og nyttig guide for både annonsører og mediebyråer, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Prosessen med å lage en enkel, effektiv og grundig anbudsveileder startet i vinter. Nå er miniguiden på plass.
– Vi er opptatt av å skape anbudsprosesser som er effektive, men samtidig grundige for begge parter i en anbudsprosess. For å gjøre dette enda enklere for begge parter, har vi nå redigert og kortet ned antall ord og setninger, sier Hågen Pettersen i atyp. Pettersen har jobbet med denne problemstillingen i Mediebyråforeningens fagutvalg.
Prosessen med to trinn er beholdt i den kortere versjonen for annonsører og mediebyråer. Og alt det viktigste er ivaretatt i forhold til den plattformen som tidligere er offentliggjort.
– Målet med anbudsveilederen er at den skal fremstå som en svært praktisk, strukturert og effektiv guide. Guiden tilbyr en to-trinns prosess med klare trinn og evalueringskriterier. Den skal gjøre det enklere for begge sider ved en slik prosess. Samtidig skal grundigheten bevares, sier Stian Jansen, styreleder i Mediebyråforeningen fra Dentsu.
Mediebyråforeningen har lagt vekt på at dokumentet skal være praktisk rettet og lett tilgjengelig for begge parter. Dersom veilederen følges vil det normalt heller ikke være nødvendig å tilby kompensasjon til deltakende byråer i finalerunden fordi prosessen effektivt ivaretar alle parter på en rettferdig og bærekraftig måte.
– Vi har lagt vekt på at det skal være enkelt å følge en oppskrift for å gjennomføre et anbud. Samtidig skal det gi trygghet og effektivitet for begge parter. Ja, vi har lagt vekt på det å balansere den, slik at den skal være viktig og praktisk enkel å benytte både for mediebyrået samt de som skal kjøpe tjenester fra mediebyråene, sier Hågen Pettersen.
Styreleder Stian Jansen i Mediebyråforeningen ønsker at prosessene skal være bærekraftige for både annonsør og mediebyrå.
– Målet er å skape en vinn-vinn-situasjon. Både vi i mediebyråene samt potensielle kunder skal vinne på å gjøre anbudsprosessen best mulig – og mest mulig effektiv. Vi har bevisst tenkt på begge parter når vi har laget den, sier styreleder Stian Jansen.
– Og vi har lagt vekt på en tidseffektiv struktur i det vi har kommet frem til. Dessuten har det vært viktig å skape en konsis og klokkeklar guide hva evaluering angår. Ansvarlighet rundt opphavsrett har også vært viktig å få en bevisstgjøring rundt, også det siste gjelder for begge parter, sier Stian Jansen.
Fra mediebyråene har følgende jobbet med anbefalingene rundt anbudsprosesser: Frode Sylliåsen (OMD), Hågen Pettersen (atyp), Tord Sollie (EssenceMediacom), Sverre Vinje (Carat), Adrien Bjornskau (dentsu X) og Erlend Ytreeide (iprospect). Samt daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Kortversjonen finner du her.