MEDIEDAGEN 2024 | 12. SEPTEMBER

HVORDAN FÅ EFFEKT INN I FREMTIDEN

Markedsføring har aldri vært mer komplekst enn i dag, og valgene vi tar på veien påvirker effekten av våre markedskampanjer og – aktiviteter. Vi står nå midt i et skifte hvor både rammevilkår, mediekanaler og forbrukeren endrer seg. Hvordan skal vi rigge oss for fremtiden, og hvordan skal vi tørre å tenke annerledes og ta modigere valg?

På dette seminaret får du innsikt i hvordan du skal ta de riktige valgene for fremtiden, sli at man oppnår langsiktig effekt av merkevareinvesteringene. Du får høre om de siste endringene som skjer, hva andre aktører tar av valg for fremtiden og hvordan får mer effekt av nye samarbeidsformer.

Bli med når noen av bransjens fremste ekspert og markedsførere deler kunnskap og erfaringer på MEDIEDAGEN 2024!
Vi håper å se deg på Latter 12. september 2024 kl. 11.30.
Programmet starter kl. 12.00 og det faglige varer til kl. 16.15.

Vi avslutter dagen med Afterwork fra kl 16:15 til kl 18:00.

Meld deg på her

PROGRAM MEDIEDAGEN 2024 – PROGRAMMET OPPDATERES FORTLØPENDE

KONFERANSIER
Vi har gleden av å presentere Petter Skippervold som årets konferansier for Mediebyrådagen 2024!

Petter Skippervold er daglig leder i Mindshare og årets konferansier for Mediebyrådagen 2024. Skippervold har jobbet i Mindshare siden 2017, hvor han har vært daglig leder siden 2018. Med sin bakgrunn som teolog og religionsforsker bringer Petter ofte med seg et annerledes perspektiv til bransje-aktuelle temaer. Dette kommer godt med når han nå skal lede oss gjennom et spennende og innholdsrikt program fylt med kunnskap og inspirasjon.

Vi ser frem til en dag fylt med nye perspektiver og engasjerende diskusjoner, ledet av en konferansier som gjerne jobber med evigheten som perspektiv.

Velkommen til Mediebyrådagen 2024!

Dette bør annonsørene gjøre selv!
Når mediemarkedet endres raskt, må annonsører ha stålkontroll på hvilke fagområder de investerer i internt og hvilken spesialkompetanse man kjøper fra sine byråpartnere. Byråleder i UM, Ståle Westby, forklarer hvordan mediebyråer og annonsører kan få til et dynamisk samarbeid som skaper vekst, og der mediebyråene tilpasser seg kundenes insourcingsstrategier

Mange annonsører er usikre på hvordan de skal organisere markedsavdelingene for å stå best mulig rustet til å oppnå målsettingene sine fremover. Hvordan kan gode byråpartnere bidra inn i dette arbeidet med kompetanse, konkrete råd og ressurser? Gjennom nylige eksempler fra noen av landets ledende annonsører, går Frode Sylliåsen og Torstein Rafgård fra OMD inn på hvordan de tilnærmet seg disse utfordringene og parallelt har jobbet med forretningsutvikling for å tilby ledende kompetanse på området.

STÅLE WESTBY (UM)
FRODE SYLLIÅSEN (OMD)
TORSTEIN RAFGÅRD (OMD)

Hvordan tredoble omsetningen på FINN Torget?
Når FINN kom med utfordringen til dentsu X på hvordan de kunne tredoble omsetningen for FINN Torget i løpet av 1.5 år, var vi avhengig av å måle den langsiktige effekten fra marketing. Salgsmodellering har lenge vært anvendt som et verktøy i vår bransje, men dette fanger kun opp den kortsiktige direkte effekten av mediekjøpene. Den største effekten er imidlertid langsiktig, og på Mediedagen vil vi presentere hvordan vi løste dette for FINN med vår tilnærming «Total Contribution of Marketing» som fanger opp både media sin kortsiktige effekt på salg, og media sin effekt på merkevare og hvordan dette igjen driver salg.

KATRINE ØINÆS MYRSETH (FINN)

Forståelse for hvilke kanaler som driver mest salg ved å styrke merkevaren, og hvilke som kun driver kortsiktig salg, ble svært viktig innsikt for FINN og deres tjeneste Torget for å legge en plan for vekst videre. Katrine Øinæs Myrseth fra FINN og Inge Hofstad Kjeilen fra dentsu X vil presentere dette spennende caset.

PANELDEBATT – AI; Hvor står vi egentlig i Norge i dag?
AI har eksistert i mange tiår, men for bare to år siden gjorde OpenAI AI til “allemannseie”. Siden har det knapt vært snakket om annet enn muligheter og trusler for alt fra arbeidsplasser til bærekraft og menneskeheten.

Vi leser studier om tosifret prosentforbedring i effektivitet og kvalitet og tungvekterne som Amazon, Microsoft og Google tar grep om utviklingen med enorme ressurser. Mens vi kaster bort tiden på å lage dårlige midjourney illustrasjoner og julebordstaler. Panelet diskuterer spørsmål som: Hvor står vi egentlig i Norge i dag? Sånn på ordentlig?, Hvilke mål og strategier har norske bedrifter?, Hvor mange kan dokumentere økt effektivitet og kvalitet? Har generativ AI forbedret eller forverret arbeidsdagen vår? Hva er suksessfaktorene? Og fallgrubene?

PANELDEBATTLEDER – STEN BRÅTHEN (Strategy Director EssenceMediacom)

Vi gjentar suksessen fra i fjor, og Sten Bråthen er paneldebattleder. Sten er etterhvert blitt en mann med svært lang erfaring fra analyse, marketing, reklame og media, og har stort sett et pragmatisk forhold til “nye verktøy i verktøykassa”. Han tror likevel at det siste tiåret av hans karriere vil bli mer preget av endringer enn de første 35 årene har vært. Internett endret mye, og det samme gjorde smartphone’n. AI kommer til å påvirke både verktøykassa og håndverkerne på en helt annen måte. Dette blir spennende!

I debatten møter du Silvija Langøen (Leder media og Mills X kreativ i Mills), Ellen Cabrinetti Meum (Leder Produkt & Tech i Schibsted Partnerstudio), Pål Machulla (Executive Experience Director i Merkle) og Britt Skjeppestad (påtroppende Managing Director i PHD).

Kommunikasjonsbransjens kommunikasjonsproblem
Vi vet mer enn noengang om hvordan vi påvirker adferd og driver vekst. Likevel er det et stadig økende press om å gjøre alt litt rimeligere, litt kortere og litt raskere. Har vi som bransje et kommunikasjonsproblem? Og hva er i så fall løsningen?

SVEIN LARSEN (rådgiver, Atyp)
Strategisk rådgiver og partner i Atyp med bred erfaring innen merkevarestrategi, reklame og media. Forfatter av boken Medieplanlegging. Tildelt Mediaforums Hederspris 2015, og ANFO Effekts Hederspris i 2016.

Den nye forbrukeren
I over 20 år har søkefeltet på Google vært et av forbrukernes viktigste verktøy i løpet av kundereisen. Merkevarer har brukt innholdsmarkedsføring flittig for å besvare informasjonsbehovene forbrukeren måtte ha på ulike stadier i kundereisen. Men hva skjer når kunstig intelligens og nye forbrukertrender endrer hvordan vi søker og ikke minst hvordan innhold skapes?

BJØRNAR SKYLLINGSTAD (Senior Search Specialist, GroupM Nexus)

Bjørnar er senior søk spesialist i GroupM og jobber strategisk med flere av Norges største merkevarer. Han fokuserer spesielt på å utnytte innsikt fra søk inn i mediestrategier og har fulgt tett med på utviklingen som skjer innen A.I og hvordan dette kommer til å påvirke merkevarer fremover.

Hvordan få effekt i media med morgendagens løsninger
Analyse av digital markedsføring innhentes i disse dager av sine egne synder. Når tredjeparts cookie fjernes fra Chrome er det ingen igjen til å si at keiseren har klær. Effekt måles i omsetning og merkevareparametre, men hvordan måler man hva som driver effekt?

CHRISTER LJONES (Director of Ad Data Capabilities, Schibsted Media)

Christer Ljones går igjennom Schibsted Media sine viktigste initiativ for å støtte sine kunder forstå effektdrivere av sin digital markedsføring.

MELD DEG PÅ I DAG: