MEDIEDAGEN 2024 | 12. 9

HVORDAN FÅ EFFEKT INN I FREMTIDEN

Bli med når noen av bransjens fremste eksperter og markedsførere deler kunnskap og erfaringer på MEDIEDAGEN 2024! På dette seminaret får du innsikt i hvordan du skal ta de riktige valgene for fremtiden, slik at du oppnår langsiktig effekt av merkevareinvesteringene!

På Latter (Aker Brygge) kl 12:00-16:15. Afterwork fra kl 16:15-17:30. Dørene åpnes kl 11:15.

Det serveres mat og noe godt i glasset til Afterwork.

Kjøp billetter her

PROGRAM FOR MEDIEDAGEN 2024

KL 12:00-13:15
Ventetidstegn – Runar Wiksnes, Virke
Hvordan få effekt i media med morgendagens løsninger – Christer Ljones, Schibsted Media
Den nye forbrukeren – Bjørnar Skyllingstad, GroupM Nexus
Influencer marketing i fremtiden – Ida Gran-Jansen og Louise Fuchs, Team Tomorrow

KL. 13:15-13:40 PAUSE

KL 13:40-14:35
Kommunikasjonsbransjens kommunikasjonsproblem – Svein Larsen, Atyp
Er utendørs det nye sosiale medie? – Lovisa Morling, Foodora, og Bjørn Erik Aasebø, Clear Channel
En felles kamp for en tobakksfri generasjon – Hedda Refsum Schulz, Helsedirektoratet, og Henriette Skådinn, Mindshare
Measure business outcomes on TikTok – Anna Erlandsson, TikTok
Mediebarometer 2.0 – Stian Jansen, Styreleder Mediebyråforeningen

KL. 14:35-15:00 PAUSE

KL 15:00-16:15
Dette bør annonsørene gjøre selv – Ståle Westby, UM, og Frode Sylliåsen og Torstein Rafgård, OMD
Hvordan tredoble omsetningen på FINN Torget – Janine Lauritzen Roth og Inge Hofstad Kjeilen, dentsu X
Hvordan vi målte Snap sitt salgsbidrag for Extra – Martin Wenstad Janssen, Snapchat
TALKSHOW – AI; hvor står vi egentlig i Norge i dag? – Debattleder Sten Bråthen, EssenceMediacom

KL. 16:15-18:00 AFTERWORK

OM FOREDRAGENE

TALKSHOWLEDER – STEN BRÅTHEN (EssenceMediacom)

TALKSHOW – AI; Hvor står vi egentlig i Norge i dag?
AI har eksistert i mange tiår, men for bare to år siden gjorde OpenAI AI til “allemannseie”. Siden har det knapt vært snakket om annet enn muligheter og trusler for alt fra arbeidsplasser til bærekraft og menneskeheten.

Vi leser studier om tosifret prosentforbedring i effektivitet og kvalitet og tungvekterne som Amazon, Microsoft og Google tar grep om utviklingen med enorme ressurser. Mens vi kaster bort tiden på å lage dårlige midjourney illustrasjoner og julebordstaler. Panelet diskuterer spørsmål som: Hvor står vi egentlig i Norge i dag? Sånn på ordentlig? Hvilke mål og strategier har norske bedrifter? Hvor mange kan dokumentere økt effektivitet og kvalitet? Har generativ AI forbedret eller forverret arbeidsdagen vår? Hva er suksessfaktorene? Og fallgruvene?

Vi gjentar suksessen fra i fjor, med Sten Bråthen på scenen. I år blir det talkshow. Sten er etterhvert blitt en mann med svært lang erfaring fra analyse, marketing, reklame og media, og har stort sett et pragmatisk forhold til “nye verktøy i verktøykassa”. Han tror likevel at det siste tiåret av hans karriere vil bli mer preget av endringer enn de første 35 årene har vært. Internett endret mye, og det samme gjorde smartphone’n. AI kommer til å påvirke både verktøykassa og håndverkerne på en helt annen måte. Dette blir spennende!

I talkshowet møter du Silvija Langøen (Leder media og Mills X kreativ i Mills), Ellen Cabrinetti Meum (Leder Produkt & Tech i Schibsted Partnerstudio), Pål Machulla (Executive Experience Director i Merkle) og Britt Skjeppestad (Managing Director i PHD).

RUNAR WIKSNES (Virke)

Vendetidstegn
«Vi er ved et vendepunkt i norsk økonomi der folk vil få bedre råd», var statsminister Jonas Gahr Støres formaning midtveis i 2024. De siste årene har vært en berg-og-dalbane for norske lommebøker – og alle som lever av å tømme dem. Hvordan er utsiktene fremover?

Runar er sjefsanalytiker i Virke og er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole med fordypning i makroøkonomi og økonometri. Han lager og deler innsikt til Virkes medlemmer, råd og utvalg om hvordan konjunkturer, teknologi og vedtatt og planlagt politikk påvirker norsk næringsliv. Runar har jobbet i og rundt mediebransjen store deler av yrkeslivet, som landpostbud, journalist, reklamekonsulent og PR-rådgiver.

BJØRNAR SKYLLINGSTAD (GroupM Nexus)

Den nye forbrukeren
I over 20 år har søkefeltet på Google vært et av forbrukernes viktigste verktøy i løpet av kundereisen. Merkevarer har brukt innholdsmarkedsføring flittig for å besvare informasjonsbehovene forbrukeren måtte ha på ulike stadier i kundereisen. Men hva skjer når kunstig intelligens og nye forbrukertrender endrer hvordan vi søker og ikke minst hvordan innhold skapes?

Bjørnar er senior søk spesialist i GroupM og jobber strategisk med flere av Norges største merkevarer. Han fokuserer spesielt på å utnytte innsikt fra søk inn i mediestrategier og har fulgt tett med på utviklingen som skjer innen A.I og hvordan dette kommer til å påvirke merkevarer fremover.

CHRISTER LJONES ( Schibsted Media)

Hvordan få effekt i media med morgendagens løsninger
Analyse av digital markedsføring innhentes i disse dager av sine egne synder. Når tredjeparts cookie fjernes fra Chrome er det ingen igjen til å si at keiseren har klær. Effekt måles i omsetning og merkevareparametre, men hvordan måler man hva som driver effekt?

Christer Ljones går igjennom Schibsted Media sine viktigste initiativ for å støtte sine kunder forstå effektdrivere av sin digital markedsføring.

ANNA ERLANDSSON (TikTok)

Measure business outcomes on TikTok
Anna will share insights on TikTok’s transformative potential in the future of advertising. She will delve into how TikTok isn’t just shaping culture – it’s revolutionizing how brands connect with audiences and drive measurable outcomes.

In this session, you will learn how advertisers and agencies can maximize campaign effectiveness on TikTok by leveraging advanced measurement techniques like Marketing Mix Modeling (MMM). We’ll discuss how to optimize your strategies for TikTok’s dynamic platform, ensuring that your campaigns not only resonate with users but also deliver concrete, data-driven results.

Anna leads Marketing Science at TikTok in the Nordics and Central Europe. She works with advertisers and agencies to help them maximise platform ROAS and drive business growth through sound measurement. A storyteller with data and an expert in marketing measurement, she draws from 20 years’ experience from companies like Meta, Google, Spotify, WPP and Publicis.


LOVISA MORLING (Foodora)
BJØRN ERIK AASEBØ (Clear Channel)

Er utendørs det nye sosiale medie?
Foodoras salgsvekst etter omleggingen av deres markedskommunikasjon viser at budskap som ser målgruppen kan gjøre utendørs til et sosialt medie.

På Mediedagen avslører Foodora og Clear Channel hvordan deres strategiske samarbeid og Ring 2s dristige budskap i utendørsreklame har satt tre salgsrekorder på ti måneder.

Med sine ikoniske rosa reklamer har Foodora ikke bare farget bybildet – de har dominert det.

Bjørn Erik Aasebø er Head of Commercial i Clear Channel og har lang erfaring fra bransjen. Han brenner for utendørsannonsering, og er også aktivt med i arbeidet med de nye utendørsmålingene som lanseres denne høsten. Lovisa Morling er Marketing Communications Manager i Foodora, og har lang erfaring fra retail og ser alltid etter nye muligheter for å oppnå økt effekt i sitt arbeid.

JANINE LAURITZEN ROTH (dentsu X)
INGE HOFSTAD KJEILEN (dentsu X)

Hvordan tredoble omsetningen på FINN Torget?
Når FINN kom med utfordringen til dentsu X på hvordan de kunne tredoble omsetningen for FINN Torget i løpet av 1.5 år, var vi avhengig av å måle den langsiktige effekten fra marketing. Salgsmodellering har lenge vært anvendt som et verktøy i vår bransje, men dette fanger kun opp den kortsiktige direkte effekten av mediekjøpene. Den største effekten er imidlertid langsiktig, og på Mediedagen vil vi presentere hvordan vi løste dette for FINN med vår tilnærming «Total Contribution of Marketing» som fanger opp både media sin kortsiktige effekt på salg, og media sin effekt på merkevare og hvordan dette igjen driver salg.

Forståelse for hvilke kanaler som driver mest salg ved å styrke merkevaren, og hvilke som kun driver kortsiktig salg, ble svært viktig innsikt for FINN og deres tjeneste Torget for å legge en plan for vekst videre. Janine Lauritzen Roth og Inge Hofstad Kjeilen fra dentsu X vil presentere dette spennende caset.

IDA GRAN-JANSEN (Team Tomorrow)
LOUISE FUCHS (Team Tomorrow)

Influencer marketing i fremtiden
Bli med på en ærlig samtale mellom Norges største matprofil, Ida Gran-Jansen, og daglig leder i profilbyrået Team Tomorrow, Louise Fuchs.

Louise og Ida snakker om effekt, trender og det grønne skiftet innen marketing. I tillegg belyser de hvordan man sikrer effekt og resultater, og samtidig få flere annonsører til å ville investere i en grønnere fremtid.

HEDDA REFSUM SCHULZ (Helsedirektoratet)
HENRIETTE SKÅDINN (Mindshare)

En felles kamp for en tobakksfri generasjon
Stadig flere unge bruker nikotin. Det bekymrer helsemyndighetene. Vi forteller hvordan vi fanget oppmerksomheten til en ung målgruppe i kampen for en tobakksfri ungdomsgenerasjon.


Hedda Refsum Schulz (senior rådgiver i Helsedirektoratet), ansvarlig for kampanjen i Helsedirektoratet og Henriette Skådinn (Kundedirektør og rådgiver i Mindshare)


MARTIN WENSTAD JANSSEN (Snapchat)

Hvordan vi målte Snap sitt salgsbidrag for Extra
Finnes det andre metoder enn salgsmodellering for å måle salgsbidraget fra et enkeltmedie? Vi ser nærmere på geo-lift!

Martin Wenstad Janssen er Client Partner i Snapchat. Han har høstet en rekke priser gjennom karrieren, hvor han blant annet har blitt titulert Norges beste Medieselger to ganger, og tatt hjem seieren i Kanalbattle de to siste årene. Han omtaler seg selv først og fremst som en stolt nerd med lidenskap for mediefaget

STÅLE WESTBY (UM)
FRODE SYLLIÅSEN (OMD)
TORSTEIN RAFGÅRD (OMD)

Dette bør annonsørene gjøre selv!
Når mediemarkedet endres raskt, må annonsører ha stålkontroll på hvilke fagområder de investerer i internt og hvilken spesialkompetanse man kjøper fra sine byråpartnere. Byråleder i UM, Ståle Westby, forklarer hvordan mediebyråer og annonsører kan få til et dynamisk samarbeid som skaper vekst, og der mediebyråene tilpasser seg kundenes insourcingsstrategier

Mange annonsører er usikre på hvordan de skal organisere markedsavdelingene for å stå best mulig rustet til å oppnå målsettingene sine fremover. Hvordan kan gode byråpartnere bidra inn i dette arbeidet med kompetanse, konkrete råd og ressurser? Gjennom nylige eksempler fra noen av landets ledende annonsører, går Frode Sylliåsen og Torstein Rafgård fra OMD inn på hvordan de tilnærmet seg disse utfordringene og parallelt har jobbet med forretningsutvikling for å tilby ledende kompetanse på området.

SVEIN LARSEN (Atyp)

Kommunikasjonsbransjens kommunikasjonsproblem
Vi vet mer enn noengang om hvordan vi påvirker adferd og driver vekst. Likevel er det et stadig økende press om å gjøre alt litt rimeligere, litt kortere og litt raskere. Har vi som bransje et kommunikasjonsproblem? Og hva er i så fall løsningen?

Strategisk rådgiver og partner i Atyp med bred erfaring innen merkevarestrategi, reklame og media. Forfatter av boken Medieplanlegging. Tildelt Mediaforums Hederspris 2015, og ANFO Effekts Hederspris i 2016.

KONFERANSIER
Vi har gleden av å presentere Petter Skippervold som årets konferansier for Mediedagen 2024!

Petter Skippervold er daglig leder i Mindshare og årets konferansier for Mediebyrådagen 2024. Skippervold har jobbet i Mindshare siden 2017, hvor han har vært daglig leder siden 2018. Med sin bakgrunn som teolog og religionsforsker bringer Petter ofte med seg et annerledes perspektiv til bransje-aktuelle temaer. Dette kommer godt med når han nå skal lede oss gjennom et spennende og innholdsrikt program fylt med kunnskap og inspirasjon.

Vi ser frem til en dag fylt med nye perspektiver og engasjerende diskusjoner, ledet av en konferansier som gjerne jobber med evigheten som perspektiv.

Velkommen til Medie(byrå)dagen 2024!

MELD DEG PÅ I DAG: