Medieomsetning med et solid første halvår

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser et stabilt og positivt første halvår sammenlignet med fjoråret.

– Halvårstallene er klare, og den totale medieomsetningen er i tråd med forventningene. Tallene viser at norske annonsører har investert nær 5,1 milliarder kroner i betalte medier hittil i 2025 via mediebyråene. Den totale reklameomsetningen har en økning på 4,4 % sammenlignet med samme periode i fjor, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i WPP Media (tidligere GroupM), kommenterer første halvår:
– Totalmarkedet hadde en god start på året med vekst på 7,5 % i årets to første måneder. Nå er vi på 4,4 %. Som vi sa etter februartallene, ville nok veksten avta noe, da starten på 2024 var veldig svak, og året utviklet seg betydelig bedre etter hvert. Dette er nok rundt den veksten markedet vil lande på totalt på året, sier Thalberg.

Tradisjonelle medier med ny styrke
– TV er den kanalen som nok overrasker mest med en vekst på hele 7,4 %. TV-seingen holder seg høy, og det er kraftig vekst i TV-kanalenes strømmetjenester – spesielt gjør TV 2 Play det sterkt. Vi forventer at veksten på TV blir noe svakere ut året, men TV holder seg som en sterk og viktig kanal for annonsørene, understreker Thalberg.

– Utendørs gjør det veldig bra og det har de gjort i mange år. Mediegruppen har nå passert 9 % markedsandel av det totale investeringene hos mediebyråene og det har vært en kraftig økning de siste årene, sier Thalberg

Digitale medier følger markedstrenden
Digitale medier samlet har en økning på 4,1 %
– Det digitale vokser omtrent som totalen, noe de normalt gjør, ettersom de utgjør en så stor andel av totalen. Det er vekst i alle deler av det digitale og vi forventer at denne veksten holder seg ut året, sier Thalberg.

Print fortsetter å falle – podkast og digital lyd med økning
Det er økning på 2,1% i mediegruppen «lyd», hvor det er podcast og digital lyd som står for økningen.
– Radio er noe overraskende ned etter flere år med sterk vekst. Podcast og digital lyd har derimot sterk vekst, noe som gjør at lyd totalt sett vokser. Vi tror radio kan hente seg inn noe og at det fremdeles vil være sterk vekst i podcast og digital lyd, sier Thalberg.
– Dagspresse og magasiner fortsetter sitt fall og det vil de fortsette med. Den trenden vil jo ikke stoppe, avslutter Thalberg.

Om Mediebarometeret
Mediebarometeret gir månedlig oversikt over netto medieinvesteringer i det norske markedet, rapportert inn fra 17 mediebyråer. Tallene gir bransjen en løpende temperaturmåling på utviklingen i betalte kanaler på tvers av mediegrupper.