
ETTER PÅSKEJUSTERING: Medieomsetningen går fra kraftig vekst til moderat fremgang. Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, og André Thorsen, leder media/partner i Atyp, presenterer Mediebarometeret for april. Foto: Carl-Erik Engelstad.
Medieomsetningen normaliseres etter påskeeffekt
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en samlet vekst i medieinvesteringene på 1,9 prosent etter årets fire første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.
Medieomsetningen ligger per april på i overkant av 3,3 milliarder kroner. Etter en sterk inngang på året, tyder de ferske april-tallene på en mer normalisering.
– Det er gledelig med fortsatt vekst, og vi ser vel nå en mer normalisering etter påskeeffekten, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
André Thorsen, leder for media og partner i Atyp, mener følgende om tallenes tale etter årets fire første måneder.
– Det er positivt å se en økning og en god start på året. Samtidig gir tallene for april et mer nyansert bilde enn kun første kvartal. Det er også mer i tråd med spådommene totalt for året, ettersom påsken i fjor var i mars, mens den i år var i april. Derfor er det alltid mest relevant å vurdere utviklingen akkumulert, fremfor å tolke enkeltmåneder isolert. Vi forventer for øvrig høy aktivitet i kampanjeperioden på forsommeren, og det blir interessant å følge utviklingen videre, sier André Thorsen.
Utendørsreklame er den mediekategorien som vokser mest hittil i 2025. Økningen per april ligger på 18,8 prosent.
– Veksten i utendørs skyldes både sterk etterspørsel og en vellykket digitalisering av kanalene. Både større og ikke minst flere digitale flater både ute og inne har gjort utendørs til en attraktiv kanal for en bredere gruppe annonsører, sier André Thorsen.
I motsatt retning fortsetter nedgangen for DM. Nedgangen per april ligger på 24,4 prosent.
– Direktereklame opplever en nedgang, påvirket av flere faktorer. Reduksjonen i antall distribusjonsdager til postkasser, kombinert med endrede medievaner og en økende digitalisering, har gjort det mer utfordrende å nå forbrukerne gjennom denne kanalen. Dette er dessverre en utvikling vi har sett over tid, sier han.
Blant bransjene som øker investeringene mest i 2025, finner vi både tradisjonelt store kategorier og noen overraskelser.
– Havindustri, energi og ladeinfrastruktur har hatt den høyeste prosentvise veksten hittil i år. Samtidig ser vi solide løft fra organisasjoner/NGO, eiendom, spill/lotteri og bil. Dette er bransjer preget av høyt konkurransetrykk, endringer i rammevilkår eller fremtidsrettede satsinger, og det gjenspeiles i økt markedsføringsaktivitet, avslutter Thorsen.
Mediebarometeret oppdateres månedlig og gir innsikt i utviklingen i betalte medieinvesteringer via mediebyråer i det norske markedet.
For mer informasjon og tilgang til tallene, kontakt daglig leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre (camilla@mediebyraaforeningen.no) mobil: 970 03 543.