
Max Næss fra EssenceMediacom er en av de 12 deltakerne i Schibsteds Talentprogram, som gir unge byråtalenter mulighet til faglig utvikling og samarbeid på tvers av bransjen. Foto: Arne Ludvig Løken
Schibsted Talentprogram samler 12 nye byråtalenter – Max er en av dem!
Schibsted har for andre året på rad samlet 12 talentfulle personer fra ulike mediebyråer til sitt Talentprogram. Programmet har som mål å styrke kompetansen innen medieinnovasjon og fremtidens medieløsninger, og deltakerne er nøye utvalgt i samarbeid med byråledelsene.
– Samarbeidet med mediebyråene er en sentral og viktig del av vårt arbeid, sier Nicolai Kjølner, leder for byråarbeidet i Schibsted Media.
Programmet varer i ett år og inkluderer flere samlinger med fokus på medieinnovasjon og norske løsninger. Schibsted trekker på sin omfattende erfaring og ressurser, og ledere som Trine Eilertsen, Siv Tveitnes og Christian Haneborg spiller en sentral rolle i gjennomføringen av programmet.
– Som Charlie på sjokoladefabrikken
Blant årets deltakere er Max Næss fra EssenceMediacom, som ble plukket ut av CEO Jan Berthrand Danielsen.
– Det var veldig hyggelig å bli valgt ut, og jeg tar det som et kompliment og en tillitserklæring fra ledelsen i byrået. Jeg hadde hørt mye bra om programmet fra Karl Oskar Berg Myran, som var med i fjor og skrøt veldig av hvor bra det var, sier han.
Den første samlingen handlet mye om Schibsteds rolle i det norske medielandskapet og deres samfunnsoppdrag.
– For en som er veldig samfunnsengasjert, har det vært utrolig spennende å få innblikk i hvordan redaksjonene og journalistene jobber og tenker. Litt som Charlie på sjokoladefabrikken – uten å dra den metaforen for langt, forteller Max
Faglige diskusjoner og samarbeid
Programmet gir deltakerne en unik mulighet til å samarbeide med andre unge talenter fra ulike byråer.
– Jeg elsker å diskutere fag, og det har vært veldig gøy å bryne seg på gode diskusjoner og spennende oppgaver sammen med noen av de skarpeste hodene i bransjen. Det at alle er relativt unge, gjør at det er en offensiv og uredd gjeng, og man får mange ulike perspektiver. I vår bransje er det jo sjeldent én løsning med to streker under svaret, sier Max.
Han er også imponert over hvor strukturert og gjennomført programmet har vært så langt:
– Jeg hadde selvfølgelig høye forventninger, men ble likevel overrasket over hvor proft og tettpakket programmet er. Her ligger alt til rette for et innholdsrikt og lærerikt år, sier Max.
Ser frem til videre utvikling
Max ser allerede hvordan erfaringene fra programmet vil påvirke karrieren videre:
– Vi får masse faglig påfyll og nye perspektiver som vil være nyttige videre i karrieren. Neste samling har fokus på karriere- og lederutvikling, noe jeg tror blir veldig nyttig. I tillegg er det kjempefint å bygge nettverk og relasjoner til andre dyktige talenter som vil være med på å prege utviklingen av bransjen i årene fremover.
Utfordringer og muligheter for bransjen
Deltakerne er også bevisste på utfordringene mediebransjen står overfor:
– Norske redaktørstyrte medier står overfor en krevende tid i overgangen til digitale distribusjonsmodeller og nye inntektsstrømmer. Konkurransen fra internasjonale teknologiplattformer er sterk, så det er avgjørende å utvikle attraktive produkter og tjenester som norske forbrukere graviterer mot. Her finnes det mange nye muligheter innen lyd og video, kombinert med godt lokalt innhold og sterke brukeropplevelser.
Styrker samarbeidet mellom byråer og mediehus
Tettere samarbeid mellom mediebyråer og mediehus som Schibsted vil styrke bransjen som helhet:
– Det gir oss enda bedre forståelse for mulighetene Schibsted-universet tilbyr, og lavere terskel for hvordan vi kan utnytte deres flater og plattformer på en måte forbrukerne opplever som positiv. Samtidig kan Schibsted lære av byråene når det gjelder å sette opp kjøpsplattformer og systemer som konkurrerer med brukervennligheten til de store sosiale mediekanalene, fortsetter Max.
Når det gjelder råd til fremtidige deltakere, er oppfordringen klar:
– Enjoy the ride med begge henda i været! Ikke nøl med å være engasjert og nysgjerrig. Det er ikke hver dag du har muligheten til å pepre løs med spørsmål til folk som Anders Giæver, Trine Eilertsen og andre bransjefolk med haugevis av erfaring, sier Max.
Fokus på tillit og bransjeforståelse
Programmet har også bidratt til en større forståelse for viktigheten av tillit:
– Vi hadde noen gode diskusjoner rundt begrepet tillit – en stadig viktigere faktor for merkevarer, medier og samfunnet generelt. Tillit er en nøkkel for å skape langsiktige relasjoner og resultater, avslutter Max.
Fakta om Schibsted Talentprogram
Programmet varer i ett år og inkluderer flere samlinger med fokus på medieinnovasjon og fremtidens medieløsninger. Deltakerne er valgt ut basert på tre hovedkriterier:
• Unge mennesker med lidenskap for mediebransjen og fremtidens medieløsninger
• Kreativitet og evne til å løse komplekse utfordringer
• Sterke samarbeidsevner og en solid posisjon internt i byrået
– Byråene sitter på spesialkompetanse og har en unik forståelse for hvordan mediemarkedet utvikler seg. De har fingeren på pulsen og er ofte en del av nettverk der trender og nye muligheter dukker opp. Dette ønsker vi å knytte tettere til oss, ettersom vi som medieselskap nå utvikler en ny strategi og jobber med produktinnovasjon og nye satsingsområder, sier Kjølner.
– Vi tror at det vil komme frem gode løsninger som vil gagne kundene våre, samtidig som det å fremme norske medieløsninger gir en vinn-vinn-situasjon for verdien som redaktørstyrte medier representerer i samfunnet, avslutter Kjølner.

Bak fra venstre: Andrea Røssland Skaar og Martin Rigan
Midten fra venstre: Anine Namork, Felicia Alvsing, André Skoog, Julie Becklund, Fabian Bjørne-Larsen og Josefine Johansen
Foran fra venstre: Martin K. Larsen, Filip Buberg, Bettina Laborg, Max Allum Næss, Karoline Hjelmeland, Andrea Unaas og Marie Michalsen