Møt vinnere av Young Lions Media 2022

«Å være med i Young Lions Media har vært en opplevelse det er vanskelig å beskrive!»

Det forteller fjorårets vinnere av den nasjonale Young Lions Media konkurransen. Påmelding til årets nasjonale konkurranse er nå åpnet og du kan bli med å kjempe om å kvalifisere deg til den internasjonale konkurransen for å tevle om den gjeve prisen i Cannes.

Det er CAPA kinoreklame som sammen med Mediebyråforeningen arrangerer den nasjonale konkurransen i mediestrategi og uttak. Vinnerne av denne konkurransen kvalifiserer seg direkte til den internasjonale konkurransen i Cannes i Juni.

For å delta må du jobbe i et mediebyrå, stille i et team på to (hvor begge jobber i sammen byrå) og dere må begge være under 30 år (født etter 24. juni 1992).

– Young Lions er en fantastisk spennende konkurranse for unge talenter i bransjen. I fjor hadde vi rekordmange påmeldte og det sier seg selv, dess flere påmeldte, dess sterkere konkurranse. Vi håper at mange har lyst å konkurrere i år også. Det som er ekstra spennende i 2023, er at etter mange år mer coronarestriksjoner, vil den internasjonale konkurransen endelig være fysisk i Cannes, forteller Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Fjorårets vinnere ble Sofia Allstrin og Silje Fylling, som på den tiden begge jobbet i denstu. På 48 timer løste de en mediebrief for Mental Helse Ungdom, og i knalltøff konkurranse ble Sofia og Silje teamet som leverte best på evalueringskriteriene satt av juryen. Dermed kvalifiserte de seg til å delta i den internasjonale konkurransen, og fikk en spennende tur til Cannes og den storslåtte festivalen. I år bidrar de også som jurymedlemmer.

Grip sjansen meg begge hendene!

– YLM 2022 er en av de absolutt beste opplevelsene jeg vært med på, både profesjonelt og personlig. Jeg synes det nesten er litt vanskelig å sette ord på det, for å få framtidens kandidater å forstå hva dette kan innebære, men jeg anbefaler sterkt å være med i år, sier Sofia Allstrin. – Det er en svært unik opplevelse og man lærer så sykt mye på kort tid. Etter konkurransen ga det meg store karrieremuligheter som mest sannsynlig ikke hadde skjedd hvis jeg ikke hadde vært med. Cannes var helt fantastisk – jeg sier bare Yacht turer, luksus fester og helt vilt inspirerende foredrag!

– Å delta i Young Lions Media har vært en opplevelse det er vanskelig å beskrive med noen få setninger, forteller Silje Fylling. – Det som startet som et ønske om å pushe meg selv ut av komfortsonen endte i et helt skinnsykt eventyr. Å lage mediestrategi er ikke noe jeg jobber med til daglig, så å innse at man sitter på kunnskap og evner til å lage noe så bra likevel var veldig kult. Deltagelsen i YLM ga utrolig mye nyttig læring som jeg har tatt med meg videre, den faglige og personlige utviklingen var stor på kort tid. En skikkelig selvtillitsboost!

– Også var det turen til Cannes da, for en opplevelse. Dette må man oppleve for kunne forstå omfanget av det skyhøye nivået på det faglige innholdet – og en luksus du kun finner på den franske rivieraen. Å sitte i juryen i år er en ære og noe jeg gleder meg enormt til, men hadde jeg hatt sjansen til å oppleve dette for første gang en gang til, hadde jeg grepet den med begge hender og ikke sett meg tilbake.

Årets veldedige organisasjon er Flyktninghjelpen

Årets deltakere skal løse en oppgave for Flyktninghjelpen – en organisasjon som jeg er sikker på vil skape ekstra motivasjon for å konkurrere. Å få jobbe med utfordringer og løsninger for en av våre største hjelpeorganisasjoner, i en tid hvor mennesker er på flykt og lever under utenkelige forhold, vil være et viktig bidrag.

– Det var utrolig gøy å lede denne konkurransen i fjor så nå gleder vi oss veldig til årets konkurranse og håper det er mange unge talenter på tvers av mediebyråene som ønsker å delta, avslutter Kristin Brimi

Frist for påmelding til den nasjonale konkurransen er 17. februar og startskuddet går 2. mars. Les mer om konkurranseregler, påmelding og praktisk informasjon her.