
Best in class i årets Veivalg 2 var Gruppe 3, bestående av Simen Brænden Schram (Dentsu), Linn Wisdal Frestad (PHD Media), Charlotte Bjørndalseter (Designo) og Stefanie Tuma (Amedia). Foto: Kreativt Forum
Veivalg 2 relansert med faglig kraft og bransjeaktuell tyngde
Tidligere i år relanserte Kreativt Forum og Mediebyråforeningen strategi- og kommunikasjonskurset Veivalg 2 – med oppdatert innhold, nytt format og bransjens skarpeste hoder på laget. Nå er det første kurset gjennomført, og både deltakere og arrangører forteller om et meget vellykket resultat.
Kursene Veivalg 1 & 2 er myntet på både medie- og reklamesiden i bransjen. Der Veivalg 1 er et introduksjonskurs i strategi og kommunikasjon, kombinerer Veivalg 2 både teori og praktisk gjennomføring for de som allerede har en del erfaring. Sesongens oppdaterte kurs ble gjennomført mai, med eksamen i juni, hvor samtlige deltakere sto – og mange av dem briljerte.
En felles plattform og et felles språk
Det faglige rådet for Veivalg 2, som både har utviklet kurset og er med på gjennomføringen, består av Alexander Mostue (strategisk rådgiver i Morgenstern), Yngve Angelo (Client Director i OMD), Aleksander Steinsvik (Business Director i Nord DDB) og Håkon Wik (Growth Partner & Head of Strategy i Dentsu). En sentral tanke har vært å skape en felles plattform der folk fra ulike deler av bransjen kan møtes, utvikle seg faglig og finne et felles språk for strategi og kommunikasjon.
– Folk har ulike tilnærminger til strategifaget avhengig av ståsted, forklarer Alexander Mostue. – Enten du er fra et mediebyrå, et reklamebyrå eller en annonsør, så jobber du med helt ulike virkemidler. Vi har tidligere erfart, og igjen fått bekreftet gjennom årets kurs, at det er mye lærdom i å studere helheten sammen. Folk tar med seg de ulike perspektivene de har, og alle lærer noe nytt. Det er veldig fint!
Til kjernen av strategifaget
Dermed utgjør jo Veivalg et slags speilbilde av bransjen. Men hvordan holder man et sånt kurs oppdatert?
– I utgangspunktet går vi til kjernen av strategifaget, ting som ikke endrer seg så mye, forklarer Yngve Angelo.
– Samtidig har vi med oss folk fra både kundesiden og byråsiden som sitter på oppdatert empiri og erfaring fra faget i praksis. Det er jo mange stemmer i denne bransjen som mener veldig mye om reklame og strategi, men som kanskje ikke er praktikere.
Lett å gå seg vill
– Det er lett å gå seg vill i alle de nye buzzordene som til enhver tid florerer. Men de fundamentale prinsippene står fortsatt, det er bare at verktøyene og mulighetene er litt annerledes, legger Mostue til.
Morgenstern-rådgiveren mener at flere fra reklamebransjen kunne hatt godt av å ta kurset.
– Vi snakker jo ofte om viktigheten i å synliggjøre og ta betalt for verdien vi skaper, og det ligger faktisk mye verdi og verdiskaping mellom en brief fra en kunde og det som er sluttresultatet, forteller han.

Viser vei, fra venstre: Håkon Wik, Camilla Gåre, Alexander Mostue, Camilla Tairi, Yngve Angelo, Aleksander Steinsvik. Foto: KF / Mediebyråforeningen
Går sammen om læring
Veivalg 1 & 2 er en co-produksjon mellom Kreativt Forum og Mediebyråforeningen. Daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen og fagansvarlig Camilla Koveland Tairi hos Kreativt Forum har jobbet med tilretteleggingen, videreutviklingen og gjennomføringen av kursene.
– Vi har vært vanvittig heldige med fagrådet for årets Veivalg 2. Å få følge prosessen på nært hold har vært utrolig inspirerende. Når flinke folk fra ulike deler av bransjen møtes og bygger noe sammen, skjer det noe helt spesielt. De har løftet inn dagsaktuell innsikt, utfordret hverandre og utviklet et program som virkelig treffer de behovene vi ser i bransjen akkurat nå, forteller Koveland Tairi i Kreativt Forum.
En unik læringsarena
Camilla Gåre i Mediebyråforenignen forteller at deltakerne bidrar aktivt, utfordrer hverandre og deler erfaringer på tvers av fagområder.
– Det skaper en unik læringsarena – og det er nettopp slike møteplasser vi trenger for å løfte hele bransjen. Mediebyråforening har gjennomført Veivalg-kursene i samarbeid med Kreativt Forum i over 20 år, og det er nettopp kombinasjonen av kontinuitet og fornyelse som gjør dem relevante. Årets fagråd har gjort en fantastisk jobb – de har løftet inn dagsaktuelle perspektiver og bidratt til et program som virkelig treffer behovene i bransjen akkurat nå, sier Gåre.
Høyt nivå
Madelen Nilsen Lindmark, som jobber som Media Lead i Dentsu X, deltok på årets kurs, og er strålende fornøyd.
– Jeg opplevde innholdet i kurset som veldig faglig sterkt i kombinasjon med høyt nivå på foredragsholdere. Det har vært mye teori, men også caser og gruppeoppgaver underveis hvor man har fått mulighet til å ta teorien ut i praksis. Som medierådgiver tar jeg med meg konkrete verktøy og kunnskap innen strategiarbeid, i tillegg til at jeg har fått utvidet nettverket mitt gjennom å bli kjent med nye bransjekollegaer.
Veivalg 2 er gjennomført for i år. Veivalg 1 foregår i oktober og er åpen for påmelding.