
Veksten holder seg etter tre kvartaler: Investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen viser stabil utvikling i Mediebyråforeningens Mediebarometer etter tre kvartaler. Foto: Vibeke Kilding, Fuse Norway.
Veksten holder seg etter tre kvartaler
Mediebarometeret viser en samlet vekst i medieinvesteringene på 2,5 prosent per utgangen av tredje kvartal 2025, sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt er det investert 7,5 milliarder kroner via mediebyråene så langt i år.
– Vi ser en jevn og stabil utvikling i markedet. Det er gledelig at flere mediegrupper viser positiv utvikling, og at investeringene opprettholdes til tross for et krevende økonomisk klima, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
TV og utendørs fortsetter å vokse
Ifølge Jonas Buskop, investeringsdirektør i Omnicom Media Group, er det tre mediegrupper som drar veksten i absolutte tall; TV, Utendørs og Sosiale Medier.
– TV øker med 5,8 prosent sammenlignet med i fjor, og her er det da snakk om TV uansett distribusjonsform. Det er nærliggende at TV kanalenes strømmetjenester står for en stor andel, om ikke hele, denne veksten. Utendørs styrker seg med hele 13,2 prosent. Det viser at de brede, visuelle kanalene står sterkt i en tid der oppmerksomhet er ferskvare, sier Buskop.
Han peker på at utviklingen også henger sammen med et aktivt høstmarked.
– Den totale veksten henger til en viss grad sammen med noe økt optimisme hos forbrukerne, og vi ser at kategorier som Dagligvare, FMCG, Telekom og Bil vokser. I den andre enden bremses markedet av lav investeringsvilje i flere retail-kategorier, sier Buskop.
Digitalt vokser fortsatt – men display på stedet hvil
Innen digitale medier er veksten samlet sett på 2,5 prosent, i snitt med totalmarkedet, men med store forskjeller mellom kanalene.
– Sosiale medier og betalt søk vokser begge med 7,3 prosent, mens display-annonsering er uendret sammenlignet med fjoråret. Det er fascinerende at sosiale medier fortsatt trekker jevnt oppover til tross for all kritikk og fokus på viktigheten av norske publisister. Når det er sagt, så er denne kategorien kun på 12,2 prosent av totalomsetningen via Mediebyråene. Altså betydelig lavere enn markedet generelt, understreker Buskop.
Jevnt marked inn i årets siste kvartal
Jonas Buskop ser et marked som har blitt relativt immunt mot ytre makro-påvirkning.
– Makro-landskapet er krevende og ustabilt, men det norske markedet er primært drevet av innenlands-aktører med fokus på norske forbrukere. Dermed er det først når makro blir til realøkonomi for forbruker at det vil bli store utslag i den ene aller andre retningen. For øyeblikket ser trenden ut til å være langsom bedring i forbrukerøkonomien, og dermed kan vi forvente en vekst på linje med generell inflasjon også i tiden fremover, avslutter Buskop.
Om Mediebarometeret:
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen oppdateres månedlig og gir innsikt i utviklingen i medieinvesteringer via norske mediebyråer.